SD Skaraborgs torgmöte i Mariestad 1 Oktober. | Sverigedemokraterna i Falköping

SD Skaraborgs torgmöte i Mariestad 1 Oktober.

Med anledning av den mycket omfattande attacken från våldsvänstern mot vår partikamrat och vän Gabriella Svensson, kommunfullmäktigeledamot i Mariestad, bjöd Sverigedemokraterna i Skaraborg in samtliga partigrupper i Mariestads kommunfullmäktige för en gemensam manifestation mot det politiska våldet. Vi var tydliga med att det skulle vara en gemensam manifestation, över partigränserna, där vi från Sverigedemokraterna skulle avhålla oss från politiska banderoller eller symboler. Trots detta valde samtliga partier att utebli med varierande tafatta bortförklaringar. Sverigedemokraterna ser mycket allvarligt på de hotelser och attacker som förekommit. För att visa sitt stöd för de som utsätts och sända ett starkt fördömande mot de som brukar dessa våldsamma antidemokratiska metoder närvarade representanter för Sverigedemokraterna från såväl distriktet som VG regionen och riksdagen.                                                                                                                                    Partikamrater från hela landet reste till Mariestad för att visa Gabriella sitt stöd och nya medlemmar som tidigare tvekat att engagera sig infann sig för att tydligt visa sitt ställningstagande.

Kent Ekeroth riksdagsledamot talade om de motioner och lagförslag SD har lagt för att öka säkerheten för förtroendevalda och politiskt aktiva.

Gabriella Svensson berättade om attacken som riktades mot hennes barndomshem och hur det påverkat henne.

Hon meddelade att även om hon är rädd så kommer hon inte låta sig skrämmas till tystnad och avslutade med en uppmaning till alla åhörare att engagera sig och aktivt arbeta för ett tryggare Sverige.

Sverigedemokraterna vill rikta ett stort tack och på återseende till alla som närvarade på torget i Mariestad i Lördags och stod upp för demokratin.

Josef Fransson, riksdagsledamot (SD) kommenterar:

– Jag är oerhört besviken på de andra partiernas agerande. Jag har svårt att skilja mig från tanken att det är en utbredd uppfattning bland våra politiska kollegor att just vi Sverigedemokrater förtjänar att bli bespottade, misshandlade, attackerade och hotade.

Vår inte fullt så statsmannamässigas statsminister, Fredrik Reinfeldt kommenterade ju våldet mot SD så här i valrörelsen:  ”Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande på ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant [hot och våld riktat mot Sverigedemokrater] händer.”

Hanna Wigh, distriktsordförande SD Skaraborg, kommenterar:

– Gabriella är otroligt stark som vågar gå upp på torget idag och berätta vad hon varit med om. Ingen borde dock behöva vara så stark. Vi kommer därför fortsätta att sätta press på våra politiska kollegor att tydligt säga att det Gabriella utsatts för inte är ok.

Patrik Ehn Gruppledare för Sverigedemokraternas regionfullmäktigegrupp i VG regionen talade och gav sitt stöd till Gabriella.Christian Westling talade om det ökande våldet mot förtroendevalda William Hahne Vice Ordförande SDU talade om ungdomsförbundets verksamhet och den nystartade solidaritetsfonden de inrättat för att hjälpa företrädare som drabbats. Vi planerar en hel del aktiviteter i distriktet framöver. Vill du engagera dig och hjälpa oss bli medlem idag.