Kyrkoval 20 september | Sverigedemokraterna i Falköping

Kyrkoval 20 september

Den 20 september är det åter igen dags för att viktigt val för Sverige, nämligen kyrkovalet. Svenska Kyrkan är en del av vår historia och har en betydande roll att fylla som värdebevarande kraft och som ett forum för de existentiella frågor som många människor har. Vårt samhälle har en lång tradition av kristna värderingar och moral, något som vi borde vara tacksamma för sett till den stabilitet och välfärd vi åtnjuter i vårt vackra land.

Skara domkyrkaI vår strävan att påverka det svenska samhället i en gynnsam riktning så är det givetvis betydelsefullt för partiet att få in representanter på så många instanser som möjligt i samhället. Svenska kyrkan är en sådan instans där vi har goda möjligheter att utöka vår representation. Kyrkovalet påminner om riksdagsvalet men med några skillnader. Precis som i riksdagsvalet så är det tre nivåer där vi röstar. Kyrkomötet är högsta nivån och motsvaras av riksdagen. Mellannivån är Stiftsfullmäktige, och vi har 13 stift i Sverige och däribland då Skara Stift. Den lägsta nivån är kyrkofullmäktige som är kan jämföras med kommunal nivå.
Skara domkyrka

Rösträtt från 16 år

I kyrkovalet får man rösta redan som 16-åring vilket är unikt för det här valet så här har alla ungdomar en chans att ge sitt stöd till Sverigedemokraterna! Man kan även personrösta i kyrkovalet och nytt för i år är att man kan personkryssa upp till tre kandidater på en valsedel. Övriga krav för att få rösta är att man är medlem i Svenska kyrkan och att man är folkbokförd i Sverige. Samtliga röstberättigade, ca 5.6 miljoner, kommer att få hem röstkort i brevlådan.

Vill du läsa mer så gå in på www.svenskakyrkan.se och Sverigedemokraternas valsajt www.fadernaskyrka.se